Adidas verkocht 1 miljoen schoenen van plastic uit oceaan

Hoe Adidas met plastic uit de oceaan 1 miljoen schoenen verkocht.

Daar waar veel bedrijven een eiland van plastic afval in de oceaan laten drijven, lepelt Adidas die op om er een business model op los te laten.

Adidas schoen van gerecycled plastic

Als eerste bedrijf ter wereld introduceert Adidas in 2015 een schoen die grotendeels gemaakt is van plastic afval uit de oceaan. De propositie van de ‘Ultraboost’ draait niet zozeer om de schoen, maar om gedeelde waarden voor het oplossen van een milieu-probleem.

Met die insteek verkocht Adidas in 2017 een miljoen paar van deze schoenen. In 2018 zullen dat er naar verwachting 5 miljoen zijn. Wat kunnen we leren van dit succesvolle project?

1. Adidas toont commitment met stichting

In 2015 is Adidas bij de VN voor een intieme ‘UNxParley’ persbijeenkomst. Adidas Group Executive Board member Eric Liedtke en Parley for the Oceans oprichter Cyrill Gutsch praten over een partnership en laten een uniek prototype van een nieuw product zien. Ze gaan met de stichting hoge kwaliteit renschoenen op de markt brengen gemaakt van plastic afval uit de oceaan.

Elke paar is gemaakt van gemiddeld elf plastic flessen. Ook in de veters, de hak en andere delen van de schoen is plastic verwerkt.

Wat is Parley for the oceans?

Parley for the Oceans is een organisatie waarin makers, denkers en leiders samenkomen. Doel is om bewustzijn over de milieuproblematiek in de oceanen te vergroten en om samen te werken aan projecten om die problemen op te lossen en oceanen te beschermen.  Parley for the Oceans ontwikkelt ook educatie-programma’s en heeft een uitgebreid ‘Ocean Plastic Program’ om een einde te maken aan plastic vervuiling van oceanen.

Door de persbijeenkomst bij de VN te houden straalt Adidas vertrouwen uit. Hey draait niet om enkel een PR-stunt of zielloze campagne. Adidas maakt zich hard door een doel vast te leggen dat ze serieus nemen: het mogelijk oplossen van het plastic afvalprobleem in de oceanen. Dit wekt vertrouwen en blijkt een geloofwaardige boodschap voor doelgroepen en de pers te zijn.

2. Content over inhoud en niet de vorm

De positionering van de schoen staat als een huis. Niet de schoenen, maar het gezamenlijk oplossen van het probleem is de boodschap. Dat klinkt keer op keer door in alle uitingen die Adidas omtrent het project naar buiten brengt. De persberichten, video’s, website en ontwikkelde App maken het op te lossen probleem een concreet gezamenlijk doel.

3. Samen rennen voor de oceaan

Adidas organiseert ook ieder jaar een Run for the Oceans. Adidas doneert tijdens deze run voor elke in de App geregistreerde kilometer een dollar aan Parley for the Oceans, met een maximum van een miljoen dollar.

De App heeft inmiddels ruim 800.000 downloads. Iedereen kan meedoen ongeacht de schoenen die men draagt.

4. Vertrouwen communiceren

In 2017 geeft Adidas opvolging aan het project. Ze breiden de collectie uit met nieuwe renschoenen.

De nieuwe adidas Parley collectie brengt Adidas nog een stap richting het verkopen van een miljoen paar Ultraboost schoenen met up-cycled oceaan plastic.

Een miljard omzet in 2018

Adidas verkoopt nog steeds de Ultraboost schoenen. Als het in 2018 gelukt is er 5 miljoen te verkopen, komt dat met de huidige prijs neer op een omzet van ruim een miljard dollar. Het business model dat gelijktijdig een groot probleem oplost, werpt dus zijn vruchten af.

Conclusie

Adidas had een wereldprimeur met een bovennwerk van een schoen dat volledig gemaakt was van garens en filamenten die zijn teruggewonnen en gerecycled uit oceaanafval en illegale diepzeekieuwnetten. Parley’s partnerorganisatie Sea Shepherd haalde de netten uit de zee na een 110-daagse expeditie die een illegaal stropersvaartuig volgde langs de kust van West-Afrika.

De volgende conceptschoen is ook al in de maak en illustreert de richting die Adidas en Parley voor het project volgen. Adidas en Parley for the Oceans hebben ruim 186.000 Instagram volgers op het gezamenlijke account.

Aanvullende bron: https://www.adidas-group.com/en/media/news-archive/press-releases/2015/adidas-and-parley-oceans-showcase-sustainability-innovation-un-c/