3 redenen waarom Content Marketing voor elk bedrijf werkt

In deze korte blog delen wij waarom content marketing helpt bij het boeken van commercieel resultaat. Met weinig marketingbudget.


Content Marketing is essentieel voor bedrijfssucces.

Sterker nog. Inbound marketing, social media advertenties en video-marketing zouden niet eens bestaan zonder content.

Er zijn drie redenen waarom content marketing op een schaalbare manier helpt om te groeien.

Waarom Content Marketing werkt

1. Meer terugkerende, directe en organische bezoekers

Regelmatig goede content bieden is voor bezoekers een reden om terug te keren. Bijvoorbeeld omdat jouw merk als enige unieke kennis of nieuws deelt. Of omdat je inspeelt op grote trends met blogs. Veel merken delen ook wekelijks praktische tips om het (werkende) leven makkelijker te maken. Eenvoudig om te maken en zónder kosten.

Als je aan de verwachting kan voldoen, maak dan wekelijks aantrekkelijke content. Content die jouw doelgroep aanspreekt en die geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Jouw merk wordt dan interressanter voor de doelgroep om te volgen. Tevens ben je elke week even zichtbaar op social media en Google zal je content hierdoor beter indexeren.

2. Sneller en slimmer dan de concurrent

Concurrenten zitten nooit stil. Door de toenemende populariteit van content marketing zijn ook bezig met dit mooie vakgebied.

Dat maakt het regelmatig publiceren een must. Over nieuws binnen jouw sector. Door onderzoeksresultaten over de markt te delen, of door origineel creatief te zijn.

Zo richtte Zendesk bijvoorbeeld een band op om met Content Marketing beter gevonden te worden. Hierdoor realiseerde het bedrijf maaarliefst 95 procent meer conversie.

Creativiteit alleen is niet voldoende. Om met Content Marketing resultaat te boeken moet je slim zijn. Bijvoorbeeld door content te maken op basis van zoekgedraganalyses. Sommige bedrijven zijn zo slim dat ze User Generated Content (UGC) platforms opzetten. Hiermee maken ze het mogelijk voor hun belangrijkste doelgroepen om zelf content te maken.

Dat kost op de korte termijn een investering, maar levert op de lange termijn misschien wel veel meer op. Zo kreeg RipCurl meer dan 100.000 fans met UGC.

3. Goedkoper, rechtenvrij en meetbaar

Bekende Content Marketing voorbeelden kosten weinig. Veel bedrijven bereikten er al miljoenen mensen mee.

Dat komt doordat ze zonder kosten inhaken op bestaande trending topics. Gratis bereik en interactie kan ook gerealiseerd worden door slim om te gaan met social media. Denk aan Hootsuite. Het social media management platform bereikte een miljoen mensen met een inhaker op de Game of Thrones-gekte.

Het belang van goed design speelt wel een grote rol in het succes van veel Content Marketing voorbeelden. Managers zullen regelmatig denken dat design duur is. Content is gelukkig een stuk goedkoop geworden om te maken en delen.

Tegenwoordig zijn er platforms als Fiverr, waar je voor een peuleschil mooie rechtenvrije audio-visuals laat maken. Vanaf vijf euro heb je al een logo, icoon of animatie.

Een belangrijk element is daarentegen ook  de timing. Wanneer bereik je deze meeste mensen met jouw content op LinkedIn of Twitter? Coosto schreef hier op basis van onderzoek een goed blog over.

Naast deze voordelen zijn talloze elementen van content ook nog eens meetbaar. Content Marketing metrics zijn belangrijk. Hiermee overtuig je jouw werkgever overtuigt om meer te investeren in eigen content, dan aan dure marketing bureaus.

Niet alles wat je kan meten is daarentegen ook altijd relevant om te meten. Meet de belangrijkste Content Marketing KPI’s, maar staar je er niet blind op. Cijfers zeggen veel, maar content is hetgeen dat de cijfers ophoogt. Focus dus op die content en gebruik cijfers alleen om nieuwe content te ontwikkelen, om Content Marketing cases te onderbouwen en jouw toegevoegde waarde te bewijzen als Content marketing specialist.

Het meetbaar maken van de effecten van content is grotendeels gratis. Met tools als Search Console, Tag Manager en Google Analytics toon je snel aan dat content de gewenste effecten heeft voor meer bereik, naamsbekendheid en conversie. Wel zo makkelijk als je nog budget los wil peuteren voor een nieuwe Content Marketing actie.


Over ContentFabriekje

Je hebt de hele blog gelezen!

Dank je wel.

We hopen dat het je geholpen heeft.

ContentFabriekje.nl is een groeiende database met Content Marketing voorbeelden. Er wordt namelijk veel over Content Marketing gezegd, terwijl de goede voorbeelden moeilijk te vinden zijn. Dit maakt het voor veel marketeers moeilijk om de waarde van Content Marketing in te schatten en referenties te vinden.

Wil jij Content Marketing voorbeelden delen? Of over Content Marketing bloggen?

DM ons dan op Twitter, of mail naar info@ContentFabriekje.nl!