11 Goede Content Marketing voorbeelden met écht resultaat

Om de beste Content Marketingstrategie te ontplooien heb je goede, inspirerende en out-of-the-box voorbeelden ter inspiratie nodig. Daarom selecteerden wij deze 11 inspirerende (en misschien wel de beste) Content Marketing voorbeelden voor je.

De 11 Content Marketing voorbeelden

1. Gepersonaliseerde etiketten van Coca-Cola

Het is wellicht de marketing grootvader van alle bedrijven ter wereld. Coca-Cola weet hoe een verhaal overgebracht moet worden dat mensen raakt of voor de nodige global buzz zorgt. Simpele ideeën hebben voor Coca-Cola regelmatig grote impact. Zo ook toen Coca-Cola besloot om namen op blik- en fles-etiketten te drukken. Dit leverde direct een enorme ‘Share a coke’ respons op.

Marketing en personalisatie op zijn best

Mensen zien graag de naam van hun geliefden, kinderen of zichzelf. Door de actie maakte Coca-Cola mensen onderdeel van een verhaal in the making. Er stonden rijen bij kiosks en tijdens evenementen, omdat mensen specifieke namen op een blik of fles wilden hebben. De blikjes en flessen werden ook als cadeau gegeven.

Er was dus maar weinig voor nodig om het bereik te vergroten. In advertenties riep Coca-Cola mensen enkel om selfies met de flessen of blikken te maken en om deze te delen met vrienden. Zodoende versterkte Coca-Cola de band met doelgroepen. Coca-Cola ging wederom de hele (online) wereld over dankzij deze creatieve vorm van personalisatie.

Coca-Cola heeft op YouTube ruim 2.5 miljoen abonnees en al meer dan 1.6 miljard video-views gerealiseerd. Op Twitter heeft Coca-Cola 3.3 miljoen volgers en op Instagram 2.5 miljoen, met gemiddeld 9.975 likes per post.

2. 400.000+ Instagram volgers voor Lush door transparantie

Lush zijn natuurlijke, met de hand gemaakte beauty producten. Het merk onderscheidt zichzelf door klanten precies en pro-actief te laten weten wat er in elk product aan ingrediënten verwerkt is. Lush begon met een “How It’s Made” serie op YouTube, waarmee zij deze transparante communicatie benadrukte. Met behind the scenes video’s voor consumenten, die laten zien hoe elk product gemaakt wordt, trekken ze duizenden viewers aan. Nog belangrijker is dat Lush hiermee echt een relatie opbouwt met klanten.

Op de Instagram accounts reageren medewerkers tot in detail op vragen en/of zorgen van klanten met uitgebreide aanvullende informatie.

Lush UK heeft op Instagram 464.000+ volgers en gemiddeld 5.639 likes per Instagram post. De andere Instagram accounts van Lush hebben eveneens honderdduizenden volgers. Op YouTube heeft Lush ruim 300.000 subscribers.

3. Fictie blijkt werkelijkheid bij Farmers Insurance

“We know a thing or two, because we’ve seen a thing or two.” De advertenties van Farmers Insurance zijn geestige, eigenzinnige en memorabele scenario’s. Het lijkt fictie, maar de kracht zit hem er juist in dat het allemaal echte aanspraken zijn die mensen op hun verzekering maakten. Zelfs de beroemde hond die op het fornuis springt om een stuk pizza te pakken en daarmee het huis in de fik zet is waarheidsgetrouw.

Farmers Insurance krijgt het voor elkaar om potentiële klanten aan te trekken met vermakelijke verhalen, terwijl de advertenties mensen ook aan het denken zet over wat hun verzekering wel of niet dekt. Maar het bedrijf is niet alleen afhankelijk van reclames. Tijdens Halloween, lanceerde Farmers Insurance een serie video’s genaamd “Stranger Claims”. Hierin kwamen de engste claims naar voren die hun verzekeringsagenten ooit ontvingen. Op YouTube hebben ze meer dan 3.3 miljoen video-views met slechts 8.415 subscribers weten te krijgen.

4. MoonPie verkocht met 1 Tweet meeste producten per maand ooit

De Twitter-feed van MoonPie is een aparte vorm van schoonheid. Het is grappig en schuwt de interactie met volgers niet. Belangrijker nog is dat de account activiteiten authentiek zijn en het merk zichzelf niet al te serieus neemt. Het merk lokt ook andere merken zoals Wendy’s uit de tent. Ze realiseerden ook een epische viral Tweet door een ander snack bedrijf met een grap te Tweeten tijdens de zonsverduistering in 2017.

De Tweet met meer dan een half miljoen ReTweets zorgde opvolgende maand verkocht het bedrijf het meeste ooit in haar 100-jarig bestaan.

Twitter marketing: Consistent cynisch en beleeft

De Tweet past bij de consistente, ietwat ouderwetse en heilzame Tone of Voice van het merk, die zowel ironisc en beleeft cynisch is. Dit levert het merk veel interactie met volgers op. MoonPie is zodoende één van de beste Content Marketing voorbeelden, omdat het door grappig te zijn ook nog eens zorgt voor meer verkoop. MoonPie heeft 247.000+ volgers op Twitter.

5. Patagonia strijdt voor ideaal, ondanks commercieel doel

Visuele content maken, daar waar je producten gebruikt worden,  ter ondersteuning van verkoop. Dat is hoe Patagonia met Content Marketing opzienbarende resultaten boekt. Natuurlijke schoonheid wordt met met prachtige beelden van outdoor omgevingen. Patagonia voegt tevens de daad bij het woord door geld te investeren in natuurbeheer en milieu-bescherming. Hier betrekken zij pro-actief de klanten bij.

Branding voor een ideaal

Patagonia gaat zelfs zo ver dat ze politieke verandering aanmoedigen. Terwijl politieke bemoeienis door bedrijven overwegend als erg risicovol beschouwd wordt. Ze hebben ruim 3,5 miljoen volgers op Instagram en 408.000+ Twitter-volgers. Daarnaast hebben ze ruim 23 miljoen YouTube video-views.

Door de authenticiteit van Patagonia haar missie en de oprechte wens om verandering teweeg te brengen, schept Patagonia daarentegen een sterke band met klanten die zonder twijfel duurzaam is.

6. Marriott kruipt in de regisseur stoel

Video maakt een steeds belangrijker onderdeel uit voor bedrijven. Met YouTube als tweede grootste zoekmachine ter wereld, is het dan ook een slimme zet van Mariott geweest om op video te focussen. Het merk bewijst dat het interessante, unieke en bij het merk passende video-content kan maken zonder dat het als “marketing” overkomt.

Het merk produceerde korte video’s over hun verbintenis met NFL, haar hotels in Azië, diensten voor bruiloften en meer.

Entertainment bieden is hierbij de eerste prioriteit van Mariott en marketing de tweede.

Video-producties om van te dromen

“Two Bellman,” bovenstaande video, is slechts één van de vele voorbeelden waarmee Mariott haar toewijding aan storytelling waar maakt. Met muziek, topklasse choreografie, acteurs, spanning en humor, maken zij korte films die kijkers vermaken en iets op een krachtige manier bijbrengen over Mariott.

Op filmwaardige wijze vertelt Mariott verhalen rondom het merk, waarbij de kijker zichzelf in de verhaallijnen kan wanen. Veel content specialisten durven over zulke creaties slechts te dromen. Met 181 video’s hebben ze al ruim 13 miljoen views gerealiseerd.

Twitter: 293.000+ volgers.

Instagram: 203.000+ volgers.

7. Lowe’s doe-het-zelf video’s

Van een doe-het-zelf winkelketen mag je verwachten dat je er alles vindt om je Do It Yourself projecten in en rondom je huis te realiseren. Lowe’s gaat een stap verder. Het bedrijf maakt series how-to video’s. Van het installeren van een prullenbak tot en met het verwijderen van plafonds.  De video’s zijn niet hip of trendy, maar straight-to-the-point, duidelijk en bondig. Precies het soort informatie waar de doelgeoep naar op zoek is voor hun ambitieuze doe-het-zelf klussen. Of voor het realiseren van “Pinterest-waardige” ruimtes, zoals Lowe’s Home Improvement het zelf noemt.

YouTube: 571.000+ subscribers en ruim 201 miljoen video-views.

Instagram: 573.000+ volgers met gemiddeld 2.000 likes per post.

Twitter: 260.000+ volgers.

8. Content Marketing door financieel dienstverlener Morgan Stanley

Deze gigant van een financieel dienstverlener focust zich op de social media platforms waar interactie met de belangrijkste doelgroepen plaats kan vinden:  Bedrijfseigenaren en high level branche directieleden of directeuren. Morgan Stanley vermijdt Facebook en Instagram omdat die platforms gerocht zijn op informele onderwerpen en lifestyle content.

B2B Marketing op LinkedIn

Morgan Stanley deelt content primair op LinkedIn, waar het bedrijf meer dan 700,000 volgers heeft. Op Twitter publiceert het bedrijf enkele keren per week nieuwsberichten. Hier hebben ze ruim 489.000 volgers. Daarnaast hebben ze sinds 2016 al een podcast. Morgan stanley probeert mensen niet te overtuigen van de diensten die ze leveren. Ze delen enkel waardevolle content. Sterker nog, dat is het eerste wat je ziet wanneer je de website bezoekt: Bruikbare informatie die potentiële klanten helpt, in plaats van harde verkooptactieken toe te passen.

9. GoPro: Het product is de marketingstrategie

Een goed product verkoopt zichzelf. Bij GoPro komt productmarketing prachtig samen met de content die het product zelf maakt. GoPro laat iedereen makkelijk in hoge kwaliteit filmen, voor een laag bedrag in bijna elke denkbare omgeving. Deze User Generated Content wordt door GoPro gewaardeerd, gedeeld of van commentaar voorzien.

Beelden spreken voor zichzelf

Als GoPro video’s deelt met hun 6.06 miljoen YouTube followers zijn de beelden op zichzelf de advertentie. Wanneer GoPro video’s maakt van duiken met tijgerhaaien of kayakavonturen door gletsjers, dan is dat geen harde verkoop, omdat de beelden zelf bewijzen dat de camera het waard is.

YouTube: 6.06 miljoen subscribers en ruim 1.8 miljard video-views.

Instagram: 14.125 volgers en gemiddeld 169.000 likess per Instagram post.

Twitter: 2.2 miljoen volgers.

10. Generatie Z en Millenial content werkt voor Taco Bell

Taco Bell’s richt content op een hele scherpe manier op de doelgroepen, Generatiie Z en Millennials. Wat Taco Bell goed doet is het maken van content op maat voor elk platform. Taco Bell maakt video-series waarin ze bijvoorbeeld menu-hacks delen met volgers op YouTube.

Twitter gebruikt Taco Bell om met consumenten in gesprek te gaan. Ze bieden fans ook unieke ervaringen zoals met Taco Bell Weddings. Je kan onder andere trouwen in hun vlaggenschip restaurant in Las Vegas. Ook bieden ze scholarships aan voor mensen die het minder breed hebben. Taco Bell promoot dit soort dingen met authentieke content op originele manieren via de website en social media.

Instagram volgers: 1,2 miljoen en gemiddeld 14.000 likes per Insta post.

YouTube volgers: 67.745 en meer dan 12,7 miljoen views.

Twitter: 1.8 miljoen volgers.

11. RedBull geeft content vleugels

Het merk dat begon met eigenzinnige korte cartoons in reclames, is inmiddels uitgegroeid tot een waar mediabedrijf. ‘RedBull geeft je vleugels’ is de slogan waar talloze outdoor, racing en adventure sporters en fans zich mee dagelijks identificeren. Wie herinnert zich niet meer de waanzinnige live-stream van de succesvolle wereldrecord poging parachute-springen door Felix Baumgartner?

RedBull faciliteerde nog talloze andere wereldrecords en heeft het voor elkaar gekregen om overal spetterende content van te maken. RedBull bereikte dit niet door evenementen te sponsoren, maar door ze zelf te organiseren. Én door het publiek serieus te nemen; een doelgroep die helden de vleugels wil zien spreiden en met succes wil zien vliegen.

De content van RedBull geeft je energie. Wereldklasse video-skills, muziek en entertaining sportconcepten maken RedBullTV een volwaardig media- en state-of-the-art contentplatform.

Aantallen volgers en likes van RedBull voor social media platforms:

  • 7,5 miljoen YouTube subscribers en 1,9 miljard video-views
  • 9 miljoen volgers op Instagram en gemiddeld 54.000 likes per Insta post
  • 2 miljoen volgers op Twitter en gemiddeld 988 likes per Tweet
  • 51,343 volgers op DailyMotion en ruim 13 miljoen video-views

Met goede Content Marketing groeit je bedrijf

Bovenstaande voorbeelden bewijzen dat succeavolle Content Marketing draait om creativiteit en niet zozeer om het uitgeven van advertentiebudgetten. Goede, authentieke content die doelgroepen aantrekkelijk vinden om te delen of liken, helpt je bedrijf om te groeien. Harde verkoop of een zeer uitgekiende opzet is in veel gevallen niet eens nodig om veel mensen te bereiken en overtuigen. Consistent communiceren met een eigenzinnige Tone of Voice. En het durven openstellen van je merk richting klanten en doelgroepen, zonder creatieve uitschieters te schuwen. Vanuit die basiselementen worden de beste Content Marketing voorbeelden geboren.

Volg het voorbeeld van deze 11 bedrijven en ook jouw contentstrategie maakt een grote kans van slagen. Duur hoeft het niet te zijn, maar wel doordacht en van kwaliteit.

Luister naar naar je publiek en je klanten. Probeer hen te leren kennen door onderzoek te doen en respecteer hun privacy en kritiek. Op die manier kan je echt waarde toevoegen met content, interactie en herkenbare verhalen vertellen die opecht zijn en subtiel relateren aan jouw aanbod. Laat zien waar het jouw merk allemaal om draait, in plaats van alleen maar te zeggen wat jouw bijzonder of de beste maakt. Geef je doelgroep een manier om je ‘meekwaardigheid’ te beleven. Dan zal je zien dat je doelgroep, je bereik en business groeit.