De beste tijd om te publiceren op Social Media in 2019

11:00 uur om te publiceren voor bereik, 20:00 uur voor interactie

Coosto en TransIP hebben onderzoeksresultaten gepubliceerd over de beste tijden om te posten op LinkedIn, Facebook en Instagram. 

Het onderzoek van het Nederlandse Social Media monitoring bedrijf Coosto gaat om een analyse van enkel data uit de eigen database. Dat betekent dat deze beste social media publicatietijden niet altijd voor elk bedrijf zullen gelden. TransIP analyseerde diverse bestaande onderzoeksresultaten.

De beste tijd om te publiceren op LinkedIn

De beste tijd om te publiceren op LinkedIn is volgens Coosto 11:00 uur voor het meeste bereik. Voor zoveel mogelijk interactie is dat 20:00 uur. De beste dagen om te publiceren op LinkedIn zijn volgens Coosto woensdag en donderdag.

LinkedIn video’s voor B2B Content Marketing

LinkedIn heeft in het afgelopen jaar video ondersteuning uitgerold. LinkedIn opent met de directe video upload-functie deuren voor gebruikers en B2B marketeers. Video-content valt op bij eerste- tot en met derdegraadsconnecties. LinkedIn lijkt vooralsnog video-updates van personen eerder organisch bereik toe te kennen (of te “pushen”) dan tekstuele en afbeelding updates.

Bedrijven die video-content op showcase pagina’s delen zien ook meer orgsnisch bereik. Naar verwachting zal er in 2019 dan ook steeds meer B2B video-content gedeeld worden.

Het is als B2B marketeer dus zeker de moeite waarde om te experimenteren met LinkedIn. Upload een video, selecteer een aantrekkelijk thumbnail, geef de video een relevante titel en probeer op de beste tijd op LinkedIn te publiceren voor effectief bereik.

Beste dag en tijd voor Facebook posts

TransIP zocht uit wat de beste tijd is om op Facebook te publiceren. Ze bekeken resultaten van internationale onderzoeken. Of dit dus écht de beste tijden zijn om je posts te delen voor het meeste bereik, moet dus in de praktijk blijken.

Woensdag tot en met vrijdag blijken allemaal populaire dagen zijn. Niet erg specifiek dus. De beste Facebook publicatietijd zit volgens TransIP tussen 12.00 en 15.00 uur ’s middags.

Opvallend is dat weekenden minder populair zijn om te posten. Desalniettemin heb je kans op groot bereik als je op zaterdag en zondag tussen 12.00 en 15.00 uur ’s berichten deelt.

Beste tijd voor het delen van Instagram posts

Instagram heeft zijn succes te danken aan de kracht van beeld, een relatief jonge gebruikersgroep en brede (geavanceerde) advertentiemogelijkheden. Zonder advertentiebudget is daarentegen ook veel bereik te genereren op Instagram. Zo kan je met de juiste hashtags al snel groot bereik realiseren. Ook zorgt het regelmatig reageren en liken voor meer bereik.

Instagram heeft dit jaar IGTV gelanceerd, waarop uitzendingen van beroemde en minder bekende Instagrammers te zien zijn. Als gebruiker kan je jezelf eraan wagen door je aan te melden voor IGTV. Wie weet heb je al snel meer succes met Insta-video’s dan met Insta-foto’s.

Voor Instagram kan je volgens TransIP het beste publiceren tussen 17.00 en 19.00 uur. Ook vroeg in de middag tijdens de lunch tussen 12:00 en 14.00 uur kan succesvol zijn voor het genereren van bereik. Mocht je jezelf op publiek in de VS of Australië richten, dan is vroeg in de ochtend rond 5.00 uur publiceren ook kansrijk. Maandag en donderdag zijn de beste dagen om te publiceren.

Beste tijd om Tweets te delen

De beste tijd om Tweets te delen zijn tussen 12.00 en 15.00 uur. Ook aan het einde van de werkdag tussen 17.00 en 18.00 uur vergroot je ook de kans op meer bereik. 

Staar je niet blind op timing 

Alhoewel goede timing heel belangrijk is, mag je bovenstaande onderzoeken met een flinke korrel zout nemen. Uiteindelijk ken jij jouw doelgroep het beste. Dus weet je als het goed is ook wanneer jouw doelgroep (inter)actief is op social media. 

Bereik is daarnaast slechts een onderdeel van marketing. Hulpvolle of vermakelijke content delen zorgt voor waardevolle (re)acties zoals shares en clicks naar je website. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat je beter in contact staat met je doelgroep en je doelen bereikt.

Over ContentFabriekje.nl

ContentFabriekje.nl is een database met voorbeelden van Content Marketing. Onze redactie bestaat uit marketeers en creatieve geesten. Heb jij voorbeelden die je aan onze database toe wil voegen? Stuur hem dan op en wij plaatsen deze graag voor je in de database. Neem contact met ons op, of stuur ons een bericht via Twitter.