Beginnen met content marketing

Starten met content marketing is een kwestie van gewoon doen. Alhoewel veel content Marketing bureaus eerst de opzet van een contentstrategie aanraden, blijkt uit de beste content marketing voorbeelden dat gewoon beginnen met goede content maken successen boekt.

Maar wat is goede content?

Hulpvolle content creatie

Het maakt niet uit in welke branche je actief bent of wat je bedrijf ook doet. Jouw doelgroepen hebben altijd vragen over jouw aanbod, het bedrijf of je portfolio. Het maakt niet uit of je zwembaden, verzekeringen of boorplatformen verkoopt. Jouw doelgroepen hebben er altijd wel vragen over.
De makkelijkste manier om met content marketing te beginnen is dan ook het beantwoorden van die vragen met blogs. Wat is de beste manier om een zwembad te onderhouden? Welke verzekering moet ik afsluiten als ik ga parachutspringen in Nieuw Zeeland? En hoe bouw ik een boorplatform in de Middellandse Zee die aan alle milieu-eisen voldoet?

Heb je meteen al ideeën voor blog-items om over te schrijven voor je bedrijf? Begin dan gewoon met schrijven en publiceren. Dan zal de doelgroep je uiteindelijk zien, vinden en je website bezoeken.

Maak blogs geschikt voor Google, de antwoordmachine

Natuurlijk kan je veel meer doen om ervoor te zorgen dat je content meer mensen bereikt. Met native advertising bijvoorbeeld, retargeting of social media advertenties.

Stuk voor stuk zijn dat, hoe je het wendt of keert, kostbare activiteiten. Het alternatief is bloggen.

Blogs met antwoorden op vragen van de doelgroep, omdat Google zelf zegt dat zij met de zoekmachine het beste antwoord wil geven op elke vraag in de vorm van zoekresultaten. Het is aan jou om dat beste antwoord te geven!

Bijkomend voordeel van bloggen is dat vrijwel iedereen Google gebruikt en je zeker weet dat mensen zullen zoeken op antwoorden over jouw aanbod. Dus heb je een grote kans dat je gevonden wordt, precies op het moment dat iemand ernaar zoekt. Dat is niet het geval voor bijvoorbeeld Twitter, Insttagram, LinkedIn of Facebook.

Een kleine nuance: met advertenties koop je altijd meer bereik op korte termijn dan met bloggen. Dat zegt alleen nog helemaal niets over de effectiviteit van dat bereik. Daarom is bloggen zo’n mooi middel: het kost niets, staat altijd op je website én maakt je bedrijf beter vindbaar in zoekmachines.

Blogs vindbaar maken voor Google gebruikers

Google biedt website eigenaren een handige tool om te weten waar mensen op zoeken: Search Console.

Koppel Search Console aan je website en Google houdt dagelijks bij met welke zoekwoorden jouw website goed (of slecht) gevonden wordt. Zo weet je met welke blog topics je beter gevonden wordt en over welke onderwerpen je nog moet schrijven voor betere vindbaarheid.

Waar moet ik over schrijven voor betere posities in Google?

Is je inspiratie voor te schrijven blogs op? Gebruik dan de keyword planner, of een blog idee-generator zoals die van Hubspot.